Hallo, ik ben Jelle Roosen...

Jelle Roosen van ZVB
Wat ik het allerliefste doe? Jou als ambitieuze koorzanger leren hoe je op de leukste manier mogelijk noten van blad leert zingen. Want deze vaardigheid vergroot je zangplezier!
We repeteren op basis van voorzang en nazang. Op zich prima (want het werkt), maar eigenlijk wel zonde van de tijd. Afwerking duurt lang, er is geen interactie. Kortom: je maakt geen muziek. Het is droog en saai. Iets waar dirigent en koorleden ‘gewoon’ doorheen moeten. 


Gelukkig is er tegenwoordig bij elk lied wel een oefenmp3. De beruchte oefenmp3. Van die robotbliepjes. Als je geluk hebt heeft iemand het ingezongen. Maar dan nog steeds ben je afhankelijk.

Muziek in het onderwijs

Muziek in het onderwijs

Als je kijkt naar het basis- en middelbaar onderwijs, zie je dat er weinig tot geen aandacht is voor muziek. En dat is gek; er zingen 1,7 miljoen mensen in een koor! Dus 10% van de scholieren zingt na hun schooltijd in een koor. 

Er zijn maar weinig vakken waar 10% van de klas later iedere week iets mee doet. Muziek dus wel. En toch wordt dat vak niet goed genoeg aangeboden op basis- en middelbare scholen. 

Gelukkig zie je dat er steeds meer mooie initiatieven komen voor muziek in de klas. En dat is mooi, want de toekomstige generatie zal veel meer en beter muzikaal ontwikkelt zijn. En dat zul je ook merken bij de koren. Zij hebben een beter gehoor, zingen zuiverder, en studeren sneller muziek in! 

Maar de mensen die nu in een koor zingen, missen die muzikale ontwikkeling. Mensen denken dat van blad zingen alleen is weggelegd voor mensen van het conservatorium. Maar dat is niet zo! Als je het maar van kinds af aan hebt gedaan, dan is het net zo makkelijk als lezen, schrijven, praten. 

Toch kun je het als volwassenen ook nog steeds leren. En dat is zelfs heel leuk! Dat is de start van mijn visie.

Cursuspakket Ritmisch Zingen In De Groove

Bingewatchen

Daarom ontwikkelde ik in 2014 de online cursus Zingen van Blad. Een programma vol lessen over hoe je het toonsysteem kunt ontwikkelen. 

Maar toch, ik volg ook weleens een online cursus. En ik ken mezelf. Ik begin vol enthousiasme aan een online cursus. Bingewatch alle lessen en binnen no-time heb ik alle lessen er doorheen gejaagd. En een maand later… ben ik alles weer vergeten. 

En ik zag  precies hetzelfde bij mijn eigen cursisten. Ze loggen in, gaan er een maand mee aan de slag en daarna zie ik ze nooit meer terug. En dan weet ik: die kan nu echt niet van blad zingen. Dat leer je niet in een maand. 

Daarom heb ik mijzelf de vraag gesteld: hoe kan ik mijn cursisten betrokken houden?

handen van een kind die piano speelt

Cursisten betrokken houden

Toen moest ik denken aan mijn pianolessen. Leerlingen komen hier wekelijks. Ze krijgen een opdracht mee en gaan er thuis mee aan de slag. Een week later laten ze horen wat ze geoefend hebben. Ik stuur wat bij, geef een nieuwe opdracht mee, en zo gaat dat door.

Je kunt je voorstellen dat als je dit maar lang genoeg volhoud, je een te gekke pianist wordt. Met slechts een half uurtje les per week.

Waarom? Omdat je iedere week een klein stapje zet. Iets kleins leert. Daar ga je een week mee aan de slag. Zo blijft alles overzichtelijk, en met kleine stapjes zet je uiteindelijk - zonder dat je dit echt door hebt - grote sprongen.

Dat moet ik met mijn online cursus dus ook doen! 

Uniek concept in Nederland

jelle roosen zit achter de piano

Ik moest dus consistent nieuwe lessen maken. Zorgen dat mijn cursisten met kleine oefeningen,  grote stappen zetten.

En dat idee heb ik helemaal uitgewerkt! Iedere twee weken zet ik een te gekke nieuwe muziekles online. Met een centraal thema. Bij die les hoort dan ook een werkblad met oefeningen waar de cursist mee aan de slag kan.

Op deze manier leren mijn cursisten nu dus van blad zingen. Iedere twee weken een les van 30 minuten. Goed te behappen. En zonder dat ze het echt door hebben worden ze muzikaal vaardig! Omdat het tijd krijgt. 

Stel je voor dat je dat twee of drie jaar vol kunt houden. Hoe veel meters zou jij dan maken?

Online community

Lesgeven zie ik echt als een roeping. Maar contact met mijn cursisten miste ik nog. Het waren lesvideo's, dus interactie was er niet.

Ook daar heb ik over nagedacht. Hoe kan ik mijn cursisten begeleiden bij hun voortgang?

Ik wilde een platform waar cursisten vragen kunnen stellen, hun opdrachten kunnen uploaden en motivatie kunnen oogsten van de andere leden. Een plek waar successen gevierd kunnen worden en cursisten omringd zijn met gelijkgestemden koorzangers.

Daarom heb ik nu een mega toffe online community opgezet, waar al deze dingen mogelijk zijn. 

Zolang je lid blijft van deze groep, beantwoord ik altijd al je vragen en begeleid ik je door de lessen heen. Ik geef feedback op de opdrachten die je instuurt.

Van blad leren zingen is dan onvermijdelijk.


Jelle geef les op de cursusdag zingen van blad

Wat maakt jou dan uniek, Jelle?

Ik ben heus niet de enige die koorzangers van blad leert zingen. En de methode die ik gebruik is ook al eeuwenoud. Er zijn boeken, cursussen, lesdagen en -weekenden. 

Maar dat is allemaal vluchtig. Je staat er snel weer alleen voor. Dat wil ik nou juist niet! 

Ik wil er voor je zijn en je begeleiden tot je je doel hebt bereikt. Bij mij krijg je iedere twee weken een les met een behapbaar thema. Je komt in een groep gelijkgestemden koorzangers. Met allemaal hetzelfde doel: 

Van blad leren zingen. Doe je mee?

Ja, ik doe mee!

Lidmaatschap

389 koorzangers gingen je voor

€ 347,-
€267,-
zingenvanblad-allcourses

 looptijd 1 jaar
€267,- per jaar

Toegang tot alle cursussen

Tweewekelijkse muzieklessen
25 per jaar

Gezellige en leerzame community
380+ gelijkgestemde koorzangers

Liever eerst een gratis workshop?

600 koorzangers gingen je al voor

€ 67,-
€ 0,-
Jelle geef les op de cursusdag zingen van blad

Wil je graag eerst een online workshop uitproberen? Meld je dan aan voor de gratis online workshop: Kickstart van Blad Zingen!

arrow_drop_up arrow_drop_down